Ett Miljöprojekt. ASPÖ– ÅSNENTILLSYNENS NYA RESURS

 aspo1 aspo2

ASPÖ– ÅSNENTILLSYNENS NYA RESURS

Skogsvårdsstyrelsen i Kronobergs län beställde i januari månad en snabbgående servicebåt från Aspö Båtservice utanför Karlskrona. Båten levererades i början av juni och används nu i naturreservat runt Växjö.

Båt

Båten är kraftigt dimensionerad med styrpulpet och skrov i saltvattenbeständig aluminium. Den har en för Aspö Båtservice karaktäristiskt ”avkapad” för. Denna underlättar i- och urlastning av passagerare och gods och utgör samtidigt en stadig plattform vid arbete från båten.

Båten är klassad för yrkesbruk av Sjöfartsverket.

Måtten är 6,0×2,2 meter med en bottenvinkel på 12 grader och deplacementet 1,0 ton. Den lastar c:a 1200 kg.

 

Drivlina 

Motorn är en Steyr 164 tillverkad i Österrike av Steyr Motors Gmbh. Backslaget är ett ZF63 med utväxling 1:1 som används för frikoppling och ”backspolning” av vattenjeten. Vattenjeten är från Alamarin Jet OY i Finland och har modellbeteckningen 230.

Kombinationen Steyr motor och Alamarin vattenjet är vanlig i sjöräddningsbåtar som MOB- båtar (Man Overboard) på fartyg och FRB-båtar (Fast Resque) där man har stora krav på funktion och tillförlitlighet. Steyr och Alamarin satsar nu på yrkes- och nöjesbåtar.

Motorn är en fyrcylindring dieselmotor på 2,1 liter i Monoblock-konstruktion d.v.s. med motorblock och topplock gjutet i ett stycke. Materialet är gjutjärn. Med denna konstruktion undviker man problem med läckande topplockspackning och får istället en mycket lätt motor med optimal kylning. Insprutningssystemet är elektroniskt reglerat med en 2-stegs insprutarenhet per cylinder. I datorn finns även ett system som övervakar motorns funktioner och varnar vid fel och då också begränsar motorns effekt för att undvika skador. Tack vare 2-stegs insprutning och ljuddämpande kåpor är motorn mycket tystgående.

Motorn uppfyller alla nuvarande och även kända kommande miljökrav för marinmotorer, även vid körning på RME (rapsolja). Detta tack vare det patenterade insprutningssystemet.

 

Steyr 164 är den starkaste i den 4-cylindriga serien och är på 163 hk vid 3800 v/min. Steyr kan också erbjuda 6-cylindriga motorer upp till 260 hk vid 4200 v/min.

Vattenjeten, en Alamarin 230, är av en konstruktion som ger en inbyggnadslängd nästan lika kort som på ett drev. Backskopan är hydrauliskt manövrerad. Impellertunneln är konisk med största diametern akterut. Impellern är förskjutbar på drivaxeln. I stället för att behöva byta impeller vid slitage i bladspetsarna skjuts impellern framåt för att justera bort slitaget. Underhållet i övrigt är minimalt.

Med vattenjet blir båten blir extremt grundgående och att skador på fisk och vegetation begränsas. Risken för skador på drivaggregatet vid grundkörning är minimal.

 

Prestanda

Med 1 person ombord är toppfarten c:a 30 knop. Med 4 personer ombord minskar toppfarten endast 2-3 knop. Stoppsträckan med vattenjet är extremt kort.

Bränsleförbrukningen är 33,7 liter per timme vid toppfart och 4 personer ombord. Den minskar till 22,4 liter per timme vid 22 knop.

 

Steyrlogo

Dieselmotorer från 85-260 hk, 11 storlekar

 

LOGO-minimaze-featured-area

Vattenjet för motorer upp till 260 hk, 5 storlekar

 

Share This: